A- A A+

Anderhalve ton en garantie

Hoe het begon......

Het is gelukt, we hebben het Oracle cluster opgeleverd. Dat is een reden tot feest. Waarom Feest zal er gedacht worden. Dit is niet zo spannend. Tja, denk ik, het is ook niet zo spannend aan zich. Men neme 2 zware 8 core Intel/AMD dozen, prop daar 32GB in, installeer Linux en Oracle en we draaien (MySql is (nog) even geen optie).

Zat de wereld echter maar zo in elkaar. Linux is volgens de mensen met het geld nog te onvolwassen dus moet er een professioneel Operating Systeem aan te pas komen. Liefst een OS van een prefererend supplieer (want anders moeten we weer aanbesteden) dus wordt het de zelfde hardware fabrikant als onze Blade servers.....

Gelukkig was er al een Cluster met een Quorum controller aanwezig, dus twee nodes was voldoende. hondervijftigduizend euro kost dit grapje, hardware en -UX licenties. Gelukkig krijg je daar ook wat voor, twee systemen met 32GB RAMBUS ram voorzien van 4 Itanum processoren flink wat netwerk aansluitingen en dito SAN aansluitingen.

Gelukkig is dit een redelijk high-end systeem, dus ook een goede garantie regeling en een fantastische support organisatie. Dus we laten de systemen netjes in het rack bouwen door (gecertificeerd) personeel van de leverancier. We zetten de systemen aan en...... Eerste node gaat aan en alles lijkt goed. Dan de tweede node. En alles werkt goed. Teleurstelling alom, na 16 DOA blades (in 3 leveringen van 16 stuks in totaal) hadden we verwacht dat het niet zou werken. Dus de MP (Advanced Insight Lights Out) wordt geconfigureerd en..... doet het niet op de tweede node. We zijn blij, we hebben een DOA! Binnen 24 uur main-board vervangen althans wanneer de fabrikant de call niet was vergeten door te zetten naar de inmiddels geoutsourcede afdeling. Maar ja, de 48 uur is gehaald en dat voor een gloednieuwe machine van 75K.

Wij gelukkig, we kunnen installeren. Dus SAN inregelen en hoppa eerste node via de MP herstarten. Hey, wat is dat, hij gaat niet meer aan. Stekkers er uit opstarten en....... gelukkig het groene ledje kan ook rood worden.

Dus dat ledje doet het ook en wij weer blij, nog een DOA. Netjes Call aanmelden en ja hoor, de monteur staat op de stoep, 2x48 uur later. Dus de 24 uur netjes weer niet gehaald. Gelukkig had de monteur van de geoutsourcede afdeling 1 van de 4 mogelijke vervangende onderdelen bij zich waardoor hij de storing netjes niet kon oplossen. Gelukkig, inmiddels weer 3x24 uur later is het dan zo ver, de machine werkt en door hard werken door onze experts (SAN, HP-UX en Oracle) draait het systeem, 5 minuten voor hij live moet.

Leermomenten

  1. High-end oplossingen zijn niet meer zo high-end uit oogpunt van support.
  2. Er is een fabrikant die een behoorlijk kwaliteitsissue heeft.
  3. Voor sommige zaken is het beter om niet te outsourcen vanwege communicatie problemen.
  4. Meer dan 6,5 miljoen aan euro's bestellen in een jaar (5 TON per maand) is geen garantie dat alles goed is.

Complimenten

Ondanks alle problemen wil ik wel aangeven dat de support van Kender Thijssen zeer goed is ondanks dat de aansturing vanuit de fabrikant niet super is.